El conflicte. De la construcció a la seva deconstrucció

 | 16/06/2013 | Seccions: Al Dia, Viu +
Cóm construïm un conflicte? I Cóm el podem reduir?

Afrontar, gestionar i resoldre els conflictes i les discussions familiars, no es només negociar i arribar a acords; és, també crear, al voltant de les relacions, un ambient més amable, un ambient de respecte, on les persones se senten escoltades, se senten que construeixen junts i que participen de les possibles solucions.

Per conèixer com crear, o al manco aproximar-se, a un ambient de respecte dins un marc de conflicte és interessant saber quins elements el componen, com es desenvolupen i arriben a lo que, nomenem, escalada, per, finalment…

Llegint un article de John Paul Lederach, famós investigador sobre conflictes socials i impulsor de les “3P”, em suggereix un dels possibles relats sobre conflictes familiars que poden introduir els elements que componen els problemes o discussions.

La convivència de pares amb fills i filles en edat adulta es pot complicar: Aina, de 27 anys, treballa a la tarda i arriba a casa cap a les 10 de la nit. Com ve cansada, s’ho pren amb calma i es dutxa, es prepara el sopar, sopa tard, veu la televisió i es fica al llit tard. Després no recull bé la cuina. Així que la seva mare, que ha d’aixecar-se molt de matí per anar a treballar, ha d’estar esperant per deixar tot net abans de ficar-se al llit, cosa que no li agrada gens. Els horaris oposats produeixen desacords entre elles. Avui és difícil trobar treball i, en cas de tenir-lo, moltes vegades és temporal o no dóna peu a independitzar-se, donat l’elevat preu del lloguer i venda de l’habitatge. No és gens rar trobar “joves” de trenta anys i fins i tot més que viuen amb els seus pares.

Quan analitzem situacions difícils cal tenir en compte els tres aspectes presents en tot conflicte: la persona, el procés i el problema. Hem de separar els tres aspectes intentant ser sensibles amb les persones amb les quals tenim un problema; equitatius i participatius amb el procés, amb la forma d’abordar-ho; i durs amb el problema, seriosos en fer valer les nostres necessitats.

Llavors, un esquema per analitzar un conflicte, seria com el d’aquest quadre:

Les 3P de Lederach

Les “3P” de Lederach

S’han de tenir en compte les persones -que són les protagonistes principals dels conflictes-, que exerceixen un poder i/o influències, que cadascuna té una percepció del conflicte, tenen emocions i sentiments, posicions, interessos i necessitats, valors i principis. Que tenen la necessitat humana de donar explicacions, de justificar-se, esplaiar-se, de ser respectats i mantenir la dignitat. Les persones implicades al conflicte, sovint se limiten a exigir les solucions que a elles els convenen i no volen escoltar les preocupacions i raons de l’altre. Solen assumir una actitud intransigent e inflexible, basada en la seva pròpia solució.

“Vull que Aina renti els plats i perols abans d’anar a dormir”.

“Si la mare segueix protestant i molestant, jo sortiré, com sigui de la casa”.

Hem de reconèixer que cadascuna d’elles te raó, legitimem els seus sentiments, però també hem de esbrinar quins són les vertaderes preocupacions y necessitats de fons amb la situació que esta succeint.

L’altre aspecte important és el procés, la manera que es desenvolupa, la forma que la gent intenta resoldre’l. Aquí té molta d’importància esbrinar la relació que hi ha entre les persones, l’ importància d’aquesta relació, la comunicació, i l’estil de cadascun (competitiu, evasiu, submís o cooperatiu) i quins objectius són importants per a elles.

“M’estimo a la mare, m’ajuda molt, però es molt pesada”.

“Aina és egoista i només mira que ella estigui bé, tot i així, vull ajudar-la, soc la seva mare”.

En darrer lloc, tenim el problema, les dades objectives del que succeeix, els tipus de conflicte.

“Ambdues estem molt cansades, necessitem relaxar-nos, i descansar al vespre”. Aina: necessito una hora per dutxar-me, fer el sopar, menjar-ho, i no dona temps per rentar els plats”. La mare: quan estic apunt d’anar al llit he d’esperar per deixar la cuina desada”

Finalment, hem de tenir en comptee la resposta: És el punt on comencem a actuar. Podem començar a cridar o podem intentar parlar sobre la situació, o podem simplement abandonar.

“Aina i la mare estan d’acord que no parlen molt per els horaris de feina, ambdues estan molt cansades”. “La mare vol ajudar a Aina que pugui sortir endavant”, “ Aina no vol molestar a la mare que necessita descansar”. “Que podem fer mare?….

“He pensat que quan arribis tindràs el sopar preparat. Tu podries deixar la cuina més neta?”

“D’acord, així tu pots anar a dormir i jo avenço el temps per sopar.”

Veiem que hi actituds que potencien l’escalada del conflicte i d’altres que ajuden a desencallar-lo. Per exemple, un conflicte s’incrementarà quan:

  • Una persona aliena s’involucra en la discussió i es posa a favor d’un o de l’altre.
  • Una de les parts se sent amenaçada per l’altre.
  • No hi ha interessos, ni cap raor per mantenir la relació.
  • Quan succeeix una situació de ràbia, còlera, por…

Un conflicte decreixerà quan:

  • Emocions com por, còlera, frustració són expressades directament.
  • S’eliminen o es redueixen les amenaces.
  • Els implicats en el conflicte cooperen per resoldre-ho
  • Les necessitats són obertament discutides.

Es molt important aprendre que amb qui tenim un conflicte no té per que ser el nostre enemic i que la millor alternativa pot ser no competir amb ell, sinó col·laborar junts per resoldre-ho de la manera més satisfactòria per a tots dos.

———–
Teresa Bibiloni Rotger
Mediadora Familiar i Psicòloga
Centro.psico.mediacion@gmail.com
Col.l nºB-00833
 

Fonts:
  •  J.P. Lederach, “L’anàlisi dels conflictes”. Article
  • Josep Redorta, “Cómo analizar los conflictos”. Ed. Paidós
  • Jares, Xesús R., “Pedagogía de la convivencia”. Barcelona: Graó, 2006
 
Print Friendly
Etiquetes: , ,

Cookies

Aquest lloc web utilitza galetes amb l'objecte de millorar la vostra experiència de navegació per tots els continguts de Viu Marratxí. Si seguiu navegant per dins d'aquest web s'entendrà que estau donant el vostre consentiment per a la acceptació de les esmentades cookies i de la nostra política de cookies. Feis clic a l'enllaç per a més informació.