El desgavell dels primers dies de Metro

 | 18/03/2013 | Seccions: Al Dia, Economia i Empresa
Qui està satisfet amb la línia 2 del Metro?

Sembla que ni la majoria d’usuaris del tren, ni els propis treballadors de l’empresa ferroviària. Per aquests darrers sembla bastant clar. El comitè d’empresa d’SFM considera que la mesura va encaminada a “maquillar les xifres d’usuaris del metro”. Això és el que expliquen en un comunicat emès el dimecres passat,  dia en que es posava en marxa el metro a Marratxí.

Tren Palma-Inca entrant a Es Figueral

Tren Palma-Inca entrant a Es Figueral (foto d’arxiu)

I és que dir-li metro quan “son les mateixes vies i les mateixes unitats que el tren…”. De fet, aquest mateix servei que ara han posat en marxa ja va estar funcionant fa uns anys com una línia de rodalies, amb el nom de “tren corto a Marratxí”, ens comenten els dos membres del comitè amb qui hem xerrat.

Pel comitè d’empresa està clar que els únics satisfets són els polítics, que varen anunciar la posada en marxa d’aquesta línia de Metro com una gran millora en el servei, així com un estalvi, quan la realitat és ben diferent.

Per una banda, si que es cert que entre l’estació de Palma-Intermodal i Marratxí-Es Figueral s’han ampliat els serveis en un 65%, però aquest és l’únic enllaç que es veu reforçat.

Crítiques del comitè d’empresa d’SFM

Per contra i com aspectes negatius apunten varies qüestions. La primera que el que es pretén és convertir el que fins ara eren usuaris de tren (pràcticament tots els viatgers amb origen i destinació a les estacions del terme de Marratxí) i una part dels de Jacint Verdaguer i Son Costa/Son Fortesa en usuaris de metro, maquillant així les xifres d’usuaris d’aquest servei ferroviari, que va tenir uns costs d’inversió elevadíssims, no justificats pel nombre de viatgers que ha tengut des de la seva posada en marxa.

Una segona, i segurament la més important, és que, segons expliquen els treballadors, amb la denominació de metro s’exporta el sistema de funcionament de la línia de metro preexistent (Estació Intermodal-Universitat) a un traçat i estacions de tren (les que van de Son Fuster fins a Es Figueral) que mai no es varen construir pensant que poguessin servir per a metros, el que, en definitiva, suposa menyscabar la seguretat del usuaris. Les línies de metro funcionen amb un únic tripulant, el conductor, mentre que el trens duen dos tripulants: el conductor i el cap de tren o interventor. Fer circular trens, amb un únic tripulant, per la línia que va a Marratxí amb molts de passos a nivell tant de vehicles, com de vianants, consideren que és una irresponsabilitat.

La tercera és que com a conseqüència de la supressió de la figura de l’interventor i per tal d’evitar que molta gent pugui viatjar sense bitllet, el que repercutiria tant econòmicament, com en el comput de viatgers del metro de Palma (al que mai li han sortit els números), la solució de l’empresa consisteix en posar màquines de venda automàtica a les estacions del trajecte Palma-Marratxí, el que suposa un nou cost de 5,5 milions d’euros. Aquesta xifra bastaria, segons el comunicat, per a tornar a contractar fins a l’edat de jubilació a tot el personal acomiadat per l’empresa que es dedicava a fer aquestes feines i que ara faran les màquines.

Confusió generalitzada

Per altra banda per entendre els diferents horaris, línies i recorreguts semble que s’hagi d’haver passat per alguna escola específica i és que, fins i tot, algunes noticies aparegudes a altres mitjans de comunicació s’ha fet un embull i diuen, per exemple que el metro ha millorat en rapidesa “ja que no fa aturades en estacions intermèdies”, quan precisament és al contrari: és el metro el que, com no podria ser d’altra manera” s’atura a totes les estacions, amb la qual cosa no arriba més aviat, si no que el servei és més llarg (14 minuts front a 8 de aquelles línies de tren que no aturen a les estacions intermèdies).

Però, com sempre, els que duen la pitjor part són els usuaris, que ara han d’anar amb els horaris apuntats, ja que sinó corren el risc, com ja ha passat a molts d’ells, de no poder baixar a l’estació que volien i haver d’esperar un altra tren per fer transbord. I vius que entre les 6 i les 9 del matí, trens sense aturades intermèdies en passen dos de seguits.

Inauguració Línia 2 Metro

El únics que haurien estat afavorits amb els canvis serien els marratxiners que fan el trajecte Es Figueral-Estació Intermodal, ja que aquests sí que disposen de més freqüències per aquest recorregut, però no la resta de veïnats del municipi, que fan ús de les estacions intermèdies, que estan igual que estaven. Fins i tot, entre els que, en teoria han resultat beneficiats, també hem sentit alguna crítica i un en concret ens ha comentat que fer tots aquests canvis just al mig de la Fira del Fang no ajuda, precisament, a l’afluència de visitants.

I vosaltres que n’opinau?

Tot això és el que diuen les persones amb les que hem pogut xerrar. Per tal de que vosaltres també pugueu dir la vostra, a més dels comentaris a totes les noticies, que sempre ofereix Viu Marratxí, oberts a tots, hem preparat una enquesta per tal de que amb un simple clic pugueu opinar respecte del nou servei de metro. Aquí la teniu. I també a la portada. Votau ara!

Que opinau del nou servei de metro entre Palma i Marratxí?

Veure Resultats

Loading ... Loading ...
Print Friendly

Cookies

Aquest lloc web utilitza galetes amb l'objecte de millorar la vostra experiència de navegació per tots els continguts de Viu Marratxí. Si seguiu navegant per dins d'aquest web s'entendrà que estau donant el vostre consentiment per a la acceptació de les esmentades cookies i de la nostra política de cookies. Feis clic a l'enllaç per a més informació.