La intel·ligència emocional

 | 02/02/2013 | Seccions: Al Dia, Viu +

La intel·ligència emocional és el conjunt d’aptituds i habilitats que ens permet gestionar correctament les nostres emocions i sentiments, conèixer les dels altres i afavorir una bona relació amb els demés.

És ben conegut el llibre de Daniel Goleman, “La inteligencia emocional” (1995) que posà el tema de moda en aquells anys, i probablement d’allà us ve el coneixement d’aquest concepte. Es cert que, tant abans com després de l’aparició del llibre, es fan nombroses investigacions sobre les emocions i el seu paper en la nostra vida, ja que és una qüestió essencial del comportament humà… i molt atractiva.

El tema és ample i amb moltes aplicacions. Voldria donar una visió clara i senzilla del que es vol dir quan parlem d’intel·ligència emocional.

Pallasso

El nom ve com a contraposició a la intel·ligència racional, la que es va estudiar i experimentar sobretot fins els anys setanta del segle passat. Aquesta intel·ligència es mesura i puntua en un coeficient intel·lectual, el CI. La que per molts anys era “la” intel·ligència, amb lletres grans, la que marcava estudis, possibilitats i vides; i que així mateix ha definit la base del sistema educatiu més estès i que més coneixem la major part de nosaltres.

 Tornem a la definició de més amunt. Quan naixem ja duem amb nosaltres l’expressió de sis emocions bàsiques (*) que ningú ens ha ensenyat: la ira, la por, l’alegria, la sorpresa, el fàstic i la tristesa. Tenen una funció adaptativa i ens permeten un primer nivell de comunicació amb la mare i l’entorn. A partir d’aquí, la mateixa relació amb les persones que ens cuiden i el que ens envolta ens ajudarà a aprendre, entre moltes altres coses, com relacionar-nos amb els demés (**). Poc a poc, el nostre desenvolupament físic i psíquic ens permet tenir una vida interior cada cop més complexe: els sentiments amb tota la seva coloració, matisos, intensitats, durada… donen cos a les emocions bàsiques.

Qui ens ensenya el que estem sentint i què fer amb aquestes emocions: els nostres pares o cuidadors primers, la família com entorn humà més proper. Després els amics, els companys de classe, els professors, les relacions afectives, la observació i interacció amb els altres. Al temps que anem aprenent què és el que sentim, ens fem conscients del que sent o pot sentir l’altre.

L’estil de gestió dels nostres sentiments es conforma de la mateixa forma. Tots som fills dels nostres pares i del nostre temps: el caràcter, l’aprenentatge, la memòria i les expectatives, marcaran la nostra resposta emocional i la gestió que en feim. El problema no serien les emocions, sinó la seva conveniència i en la oportunitat de la seva expressió:

Que no t’adones que jo estava per passar!? Que no mires pel retrovisor? Vostè no és ni professor ni és res… suspendre al meu fill…! Anem a empaitar a l’empollón de la classe… així aprendrà a callar… Done’m la joguina ara mateix, jo hi vull jugar primer! No, no te la deix! Ho fas tot sòl que per alguna cosa ho has triat tu… No estic enfadada… perquè ho dius això, imaginacions teves! Ho puc fer tota sola, no cal que ningú m’ajudi! No sé per què et poses així… si això no és res, au! deixa de plorinyar i de fer pena… No tenc ganes de provar-ho, tanmateix no sortirà bé! Doncs si no puc fer-ho com jo vull no hi penso participar més….

Desesperança

Les hem sentit o dit alguna vegada aquestes frases? Que ens diuen en realitat? Més enllà de les situacions concretes que les “animen”, aquestes són expressions d’una gestió inadequada de les emocions, de la que sovint som protagonistes o espectadors.

Quant parlem d’intel·ligència emocional parlam sobretot de tenir aquestes cinc habilitats:

  • Autocontrol emocional: reconèixer i controlar els sentiments i estats d’ànim propis.
  • Reconèixer les emocions i els sentiments dels altres.
  • Auto-motivació: no rendir-se a l’ansietat, el derrotisme o la depressió davant les dificultats i contratemps de la vida.
  • Iniciativa i perseverança.
  • Empatia: saber reaccionar correctament als sentiments dels altres. Veure les coses des del punt de vista dels altres implica l’acceptació de la diferència i la tolerància, rebutjant prejudicis i estereotips. Molt necessari en el món multicultural, plural i canviant actual!

Així la intel·ligència passa a ser un concepte més ampli que el que coneixem i la IE es converteix en una aptitud vital bàsica que, a més és pot aprendre i millorar. És fàcil trobar històries de persones brillants des de l’òptica del seu coeficient intel·lectual, però més aviat maldestres en les seves relacions personals.

La manca d’aquesta aptitud, o d’aspectes d’ella, provoca quasi tots els desencontres entre les persones, però també la seva solució. Tenim una ment racional, que pensa, i una emotiva, que sent. Les dues són intel·ligents i es complementen. Però de vegades l’una segresta l’altra o li passa pel damunt….

Fa poc vaig presenciar un enfrontament entre veïns que em va fer pensar en la facilitat que tenen algunes persones en “carregar les pistoles” abans de saber de què parlem, com ho podem fer, què serà el més còmode i millor per a tots, d’escoltar-nos i respectar-nos… hi ha exemples a tot arreu, basta que observem: al bus, al carrer, a la TV -que explota com a ningú aquesta mancança-, a la feina… però també podem observar com algunes persones tenen una màgia especial per calmar situacions o per treure el millor dels demès, mirem el que fan, escoltem-les. Siguem més intel·ligents per viure satisfactòriament!

(*) Segons Paul Ekman, un dels investigadors més reconeguts en l’estudi de l’expressió de les emocions, als anys 90.
(**) Es pot aprofundir un poc en aquest aspecte, retornant al meu primer article “La criança dels fills”, publicat a Viu Marratxi.

Mª. del Mar Prohens
Psicòloga
Col. B-01292
http://www.psicologiadelmar.es
 
Print Friendly
Etiquetes: ,

Cookies

Aquest lloc web utilitza galetes amb l'objecte de millorar la vostra experiència de navegació per tots els continguts de Viu Marratxí. Si seguiu navegant per dins d'aquest web s'entendrà que estau donant el vostre consentiment per a la acceptació de les esmentades cookies i de la nostra política de cookies. Feis clic a l'enllaç per a més informació.